Wednesday, October 27, 2010

Jom Nihongo Part 2


Orait.. Kita sambung lg utk part 2..

Utk part 2 ni kita akan belajar nombor

1
Ichi
2
Ni
3
San
4
Yon
5
Go
6
Roku
7
Shichi/Nana
8
Hachi
9
Kyuu
10
Juu

Note: 7 tu kan ade masa dia akan sebut Shichi ade masa dia sebut Nana

Ok, yg senangnya, klu belas² dia akan sebut Juu(10) pastu nombor..
Contohnya 11 dia akan sebut Juu-ichi = Juu (10) + ichi (1)

Klu 20/30/40/50/60/70/80/90 lak dia akan sebut nombor pastu juu(10)
Contohnya 20 dia akan sebut Ni-ju = Ni (2) + Ju (10)
21 lak dia akan sebut Ni ju ichi = Ni-ju(20) + Ichi (1)
21 - 25 dia akan sebut Ni-ju pastu nombor tp bila 26 - 29 dia terus sebut Ni pastu nombor
27 dia akan sebut Ni nana..

100 = Hyaku, klu 200 = Ni (2) Hyaku
1000 = Sen, klu 2000 = Ni (2) Sen

Ok, sebenarnya part nombor ni aku pun tak berapa pandai sgt.. Contohnya bila masa nk guna nana dgn shichi tu.. Rasanya kena hafal.. Ok tu je utk part 2 ni.. Arigato..

3 comments:

fairusmamat said...

Hai.. Wakarimasu yo..

chiLleD...!! said...

eh, bntuk tulisnnye sma ngn bntuk tulisn mandrin..tp mandrin sebut yi, er, san dn sterusnye..he

+d.O.Y.A.h+ said...

san! ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...